Sağlıklı Hayatın Temeli Annenin Beslenmesinde Atılıyor

Hepimiz sağlıklı bir ömür sürmek istiyoruz ve bunun temelinin sağlıklı beslenmeye dayandığını biliyoruz. Birçok kişinin bilmediği ise, bugünkü sağlığımızın temellerinin bizi doğuran annemizin rahminde, genetik haritamızın oluşturulduğu sırada atıldığı. Bir annenin sağlıklı bir bebek doğurabilmesi için gebe kalmadan 6 ay önce beslenme düzenini oluşturması, besin ögesi gereksinimlerine ulaşması, kan bulgularını kontrol ettirip eksik olan vitamin ve mineralleri yerine koyması gerekir. Doğumdan sonra yeni doğanın sağlıklı beslenme süreci 6 ay kesintisiz anne sütü ile devam eder. Altıncı ayın sonunda tamamlayıcı gıdalarla başlayan besinlerle tanışma sürecimiz gelecekteki sağlık durumumuz üzerinde belirleyici olur. Şanslı olanlar beslenme bilgisi ile donanmış, bilinçli ailelere rast gelmiş çocuklardır. Yine de, doğru beslenmenin sağlığımız üzerindeki hayati önemini fark ettiğimiz anda beslenme alışkanlıklarımızı değiştirmemiz mutlaka yararlı olacaktır.  Bu blog yazı dizimiz ile amacımız sağlıklı beslenme yolculuğunuza ışık tutmak…

Bugün birçok kıymetli besin ögesini bir arada sunan, besleyici Diyarbakır Örgü Peynirli Pırpar Salatası tarifimizi beğeninize sunuyoruz. Büyük emek verilerek üretilip, sağlığa faydalı özellikleriyle sofralarda yerini alan Diyarbakır Örgü Peyniri ile lezzetlenen tarifimiz için malzeme listemiz şöyle:

·  1 bağ semizotu

·  200 gram kiraz domates

·  100 gram örgü peynir

·  1 adet kuru soğan

·  3 çorba kaşığı zeytinyağı

·  1 çorba kaşığı nar ekşisi

·  1 adet limon

·  1 tatlı kaşığı çörek otu

·  1 tatlı kaşığı pul biber

·  1 çay kaşığı karabiber

·  1 çay kaşığı tuz

·  Yarım paket kepekli burgu

 

Gelelim tarifimizin hazırlanışına:

  1. Tarifimize yarım paket Nuh’un Ankara Kepekli Burgu Makarna’yı bire, bir buçuk ölçüsünde su ile haşlayarak başlıyoruz. Makarna suyumuza iki çay kaşığı tuz ilave etmeyi unutmuyoruz.
    • Makarna, sağlıklı beslenmek isteyen her ailenin sofrasında ve kilerinde olmalıdır. Çünkü;
      • Beynin enerji ihtiyacını karşılar,
      • Kas dokusunun glikojen depolarını artırarak daha ve dayanıklı olmasını sağlar,
      • Kolesterol içermez,
      • Sodyum içermediği için yüksek tansiyon (hipertansiyon) hastaları için iyi bir seçenektir,
      • Folik asitten zengin olması sayesinde DNA yapımızı güçlendirir, gebeler için de ideal besinlerden biridir,
      • Makarnanın en iyi tüketim şekli sebze ve proteinden zengin besinlerle kombine edildiği halidir.
  1. Bir adet soğanımızı piyazlık doğruyoruz. Doğradığımız soğanları bir kaba alıyoruz.
    • Soğan C vitamini ve quercetinin iyi kaynağıdır. Tam da pandeminin gündemde olduğu bugünlerde bağışıklık sisteminizi güçlendirebilmek için tarifimize ekledik.
  2. 200 gram kiraz domatesimizin saplarını ayıklıyoruz. Domateslerimizi küçük küçük doğruyoruz. Doğradığımız domatesleri bir kaba alıyoruz.
  3. Bir bağ semizotunun yapraklarını ayıklıyoruz.
    • Semizotu omega 3 yağ asitlerinin iyi bir bitkisel kaynağıdır. C vitamini, B vitaminleri, demir, magnezyum, kalsiyum, potasyum, manganez, karotenoidler, beta-siyanin ve beta-ksantin içeriği ile kuvvetli antioksidanttır ve bu sayede hücrelerimizi toksinlerden arındırır.
    • Semizotu oksalat içerir ve oksalat içeriği dolayısıyla aynı öğünde tüketilen besinlerden gelen demir, kalsiyum, magnezyum gibi büyük minerallerin emilimini baskılayabilir. Oksalat içeriğini azaltabilmek için bir süt ürünü ile birlikte servis etmek faydalıdır. Aynı, bizim Diyarbakır Örgü Peynirli Pırpar Salatası tarifimizde olduğu gibi.
    • Semizotu, uyku hormonu olan melatonin sentezini artıran besinlerden biridir. Diyarbakır Örgü Peyniri ile birlikte tüketildiğinde dingin ve huzurlu bir uykunun kapısını aralar.
    • Veganlar için iyi bir kalsiyum kaynağıdır.
    • Semizotu kalp ve damar sağlığını korur, bağışıklığı güçlendirir.
    • İyi bir K vitamini kaynağıdır.
  4. Makarnalarımız yaklaşık sekiz-dokuz dakika kendi suyunda haşlandılar.
  5. Diyarbakır Örgü Peynirimizi ince ince dilimliyoruz. Dilimlediğimiz peynirleri bir kaba alıyoruz.
    • Diyarbakır Örgü Peyniri, laktozsuz oluşu, kaliteli aminoasit örüntüsü, A, B2, B6, B12 vitaminleri ve kalsiyum içeriği açısından oldukça besleyicidir.
    • Kalsiyum içeriği dolayısıyla kemik sağlığımızı destekler. Bugün, kemik sağlığından bahsediyorsak sadece kalsiyumla yetinemeyeceğimizi bilmeliyiz. Çünkü, günümüz araştırmaları diyor ki: Güçlü kemik dokusu için kalsiyum, magnezyum, K vitamini ve D vitaminini birlikte almalıyız. Tam da Diyarbakır Örgü Peyniri ile semizotunu birlikte tükettiğimiz Diyarbakır Örgü Peynirli Pırpar Salatası tarifimizde olduğu gibi.
    • Bilimsel araştırmalar gösteriyor ki: Sabah ve öğle saatlerinde tüketilen örgü peyniri gibi kalsiyumdan zengin besinler ince bağırsak yolağında karşılaştıkları yağ molekülleri ile sabunsu bileşikler oluşturur ve yağ atılımını uyararak obezite ile mücadeleye destek olur.
    • Tıpkı Semizotu ve Diyarbakır Örgü Peyniri kombinasyonunda olduğu gibi, düzenli olarak kalsiyum ve magnezyum tüketen kişilerin, kan basınçlarının daha dengeli seyrettiği, hipertansiyondan korundukları saptanmıştır.
  6. Semizotumuza; makarnamızı, doğradığımız domatesleri, soğanları, örgü peynirimizi, 1 tatlı kaşığı çörekotu, 1 tatlı kaşığı pul biber, 1 çay kaşığı karabiber, 1 çay kaşığı tuz, 1 çorba kaşığı nar ekşisi, 1 limon suyu, 3 çorba kaşığı zeytinyağı ekliyor ve güzelce karıştırıyoruz.
    • Çörek otu şeker hastalığı (diabet), alerjik hastalıklar, astım, hipertansiyon, Parkinson, Alzheimer, çeşitli kanserler, baş ağrısı, romatizmal hastalıklar, kalp ve damar hastalıkları ve obezitede faydalı, yara iyileşmesini hızlandıran, bağışıklığı güçlendiren kıymetli bir çeşni vericidir.
  7. Diyarbakır Örgü Peynirli Pırpar Salatamızı çörekotu ve pulbiber ile birlikte servis ediyoruz.
    • Pul biber ve de özellikle acı pul biber kapsaisin içeriği ile metabolizmamızı hızlandırır.

Şimdiden afiyet olsun.

 

Dilerseniz, Diyarbakır Örgü Peynirli Pırpar Salatası tarifimizin besin ögesi bileşimine birlikte bakalım:

 

Enerji ve Besin Ögesi İçeriği
Enerji 281 kcal
Karbonhidrat 34,1 g
Protein 7 g
Yağ 8 g
Posa 3,65 g
A vitamini 125,0 µg
E vitamini 0,9 mg
K vitamini 97 µg
B1 vitamini 0,03 mg
B2 vitamini 0,1 mg
Niasin 0,46 mg
B5 vitamini 0,3 mg
Biotin 1,65 µg
Folik asit 11,7 µg
B12 vitamini 0,3  µg
C vitamini 39,3 mg
Sodyum 462,4 mg
Potasyum 277,5 mg
Magnezyum 58,1  mg
Kalsiyum 138 mg
Fosfor 164,4 mg
Kükürt 66,3 mg
Klor 564,9 mg
Demir 1,35 mg
Çinko 0,86 mg

 

Diyarbakır Örgü Peynirli Pırpar Salatası tarifimizi tükettiğimizde günlük;

  • Karbonhidrat gereksinimimizin %51’ini,
  • Protein gereksinimimizin %14’ünü,
  • Yağ gereksinimimizin %35’ini karşılamış oluruz.

 

Diyarbakır Örgü Peynirli Pırpar Salatası tarifimiz kahvaltı ya da öğle öğünü için besleyici ve keyifli bir alternatiftir.

Zayıflama yolculuğunda olanlar için uygun bir tariftir. Özellikle de karın bölgesi şişmanlığı olanlar için önerilebilir.

Hem metabolizmanızı hızlandıran hem de kemik sağlığınızı güçlendiren bir tariftir. Kemik sağlığınızı korumak ve yükseltmek için, bu tarifimizi tükettikten sonra yarım saatlik bir açık hava yürüyüşüne çıkarak D vitamini sentezinizi artırmanızı öneririm.

Tarifimizi kahvaltıda tüketecekseniz yanında yeşil çay ya da kiraz sapı çayı, öğle öğününde tüketecekseniz bir şişe maden suyu içebilirsiniz.

 

Dr.Tuba Günebak

Beslenme ve Diyet Uzmanı

Yorum yap!

İlgili İçerikler